Většina ředitelů stavebních firem by od vládních stran uvítala závazný harmonogram výstavby dálnic
vydáno: 14.12. 2016
Praha, 14. prosince – Osm z deseti stavebních firem je přesvědčeno, že by vládní politické strany měly stanovit závazný harmonogram výstavby dálničních tahů. Stejná část ředitelů stavebních společností si myslí, že by tento krok pomohl do budoucna zajistit pravidelné investice. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q4/2016 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností SGCP, divize Weber.
Čtyři pětiny ředitelů (82 procent) stavebních společností je přesvědčeno o tom, že vládní strany napříč politickým spektrem by měly stanovit závazný harmonogram výstavby hlavních dálničních tahů Českem. Stejná část (80 procent) stavebních společností zastává názor, že by tento krok do budoucna pomohl zajistit pravidelnější investice. Podobná dohoda by přitom více pomohla velkým firmám (90 procent) a společnostem zaměřeným na inženýrskou výstavbu (87 procent).
„Závaznost dlouhodobé koncepce rozvoje dopravní infrastruktury je klíčová nejen pro plánování investiční přípravy, ale i pro zajišťování finančních zdrojů. S tím pak souvisí i strategické plánování lidských kapacit a technologických investic u jednotlivých stavebních firem,“ říká Tomáš Koranda, člen představenstva HOCHTIEF CZ.
„Navzdory příznivému vývoji celé ekonomiky stavební trh klesá. V přípravě veřejných investic chybí vize a dlouhodobé plány. Je strategickým zájmem naší země využít na maximum prostředky z fondů EU, a toho lze docílit jen tak, že zakázky budou zadávány průběžně, aby nedocházelo k jejich jednorázové kumulaci nad kapacitní možnosti všech firem na trhu,“ doporučuje Michal Jurka, statutární ředitel Skanska.
„Absence dlouhodobé koncepce rozvoje infrastruktury a realizace velkých veřejných projektů je základním problémem českého stavebnictví. Tato koncepce by jednoznačně pomohla zmírnit výkyvy v sektoru a firmám umožnila plánování dlouhodobých kapacit. Dokud si tento fakt neuvědomí klíčoví představitelé hlavních politických sil v zemi, bude české stavebnictví dále strádat,“ tvrdí Radim Martinek, finanční ředitel, VCES, a. s.
„Ve stavebnictví je nutné plánovat v delším časovém horizontu, a velká krátkodobá změna vyvolá problém v nedostatku či velkém přebytku práce. Proto jakýkoli systém dlouhodobé předpovědi by byl pro celý trh prospěšný. Krizím by sice nezamezil, ale výrazně by je omezil a celý trh by se stabilizoval,“ dodává Pavel Schlitter, obchodní ředitel, SITEL, s.r.o.